Херсонський хаб перейшов на активну роботу для надання різноманітної підтримки родинам з дітьми, постраждалим під час війни та прифронтового положення нашого міста. Була завершена підготовка груп дітей по вікових категоріях, сформована додаткова тематика занять (крім традиційних та вже апробованих) згідно запитів батьків та дітей, які виявили під час дружнього спілкування. Таким чином, почала реалізовуватись програма «Позитивне батьківство».
Громадська організація «Успішна жінка» у співпраці з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) в Україні реалізує проект “Надання психосоціальної підтримки та кейс-менеджмент родин з дітьми у Херсонській області, які постраждали внаслідок війни”. Інтегрована модель психосоціальних послуг «Центру захисту дітей» (Child Protection Hub) втілює в життя комплексний підхід та створює необхідну синергію підсилення загальної системи захисту дітей на Херсонщині завдяки плідній співпраці влади та громади – організацій громадянського суспільства. Лише сильна взаємопідтримка допоможе нам пережити цю страшну війну, а Україні перемогти.
Родини з дітьми протягом січня отримували психосоціальну підтримку, допомогу логопеда, заняття з соціальним працівником, арт-терапію, формували разом корисні життєві навички, отримували гуманітарну допомогу та у разі необхідності перенаправлення на доступні місцеві соціальні послуги від державних органів.
Після свят організували співбесіду з батьками та дітьми для виявлення окремих запитів на тематику майстер-класів, занять та навчань. Так виявили, що окрім всіх запропонованих хабом форм роботи, діти попросили про малюнки у форматі 3-Д графіки. Заняття з новітньої техніки малювання з арт-терапії стали регулярними для дітей та батьків. Так було розпочато напрямок «Позитивне батьківство», коли малеча разом з батьками навчаються, і навіть діти можуть допомогти у цьому дорослим, що формує спільні позитивні враження.
Цікаві зустрічі батьків і дітей з самодопомоги стали психологічною майстернею для родин. Важливою виявилась тема, як і де діти знаходять ресурси для стійкого життя і чого їм для цього не вистачає. Спільним рішенням під час бесіди визначили, що бракує живого спілкування. Заради заповнення цієї прогалини і працює хаб в Херсоні, щоденно, крім неділі.
Окема креативна спільна зустріч з родинами поставила перед дітьми важливе завдання: працівники хабу видали дітям фарби і попросили надати характеристику кожного кольору, відповісти, які відчуття визивають у дітей різні кольори, які думки? І виявився цікавий результат: діти асоціативно мислять не усталеними дорослими символами кольорів, а зовсім інакше, без стереотипів. Наприклад, одна дівчинка розповіла історію про білий колір: він схожий на туман, але ж туман завжди рано чи пізно розсіюється і це можна порівняти з бомбардуванням Херсона, коли кожен приліт завжди колись закінчується. На спільні батьківські та дитячі зустрічі організатори зазвичай запрошують через групу в Телеграмі з пропозицією познайомитись зі своїми емоціями, намалювати круту картину та в кінці поласувати смачну піцу. Там же публікуються підбадьорливі та оптимістичні заклики, на кшталт «А ти знаєш, що так може кожен?», «Побачиш, на що ти спроможний», «Зробимо крутезні фотки».
Арт-терапію протягом січня проводили різні наставники: і соціальний працівник Ірина Костінюк, і логопед Анастасія Андрющенко, і психолог Галина Луценко. Різноманітні цікаві прийоми арт-терапії (наприклад, «Правопівкульне малювання») активно заповнюють лакуну у спілкуванні та комунікації дітей, ведуть їх до самопізнання, допомагають через творчість зазирнути всередину себе, розкрити внутрішні сили, підвищити самооцінку. «А які роботи цікаві! Милуюсь та пишаюсь», – пише у своїх відгуках про малюнки дітей Ірина.
Заняття з логопедом Анастасією почалися з першої бесіди з батьками для виявлення актуальних запитів про форми необхідної допомоги. Сформували дві групи дітей за віком – від 5 до 7 років та від 8 до 11 років. Заняття з логопедом почалися одразу на такій позитивній ноті, так весело та продуктивно, всі діти настільки активно грали в різні ігри, слухали казки, малювали емоції на папері та на столах для пісочної анімації, що через декілька днів роботи адміністратору хабу довелося корегувати новий графік.
На заняттях з логопедом діти занурюються в цікавий світ «Пізнай себе» одночасно з виконанням логопедичних завдань. Розмаїття тематики та методів на заняттях логопеда, де поєднуються фонетичні вправи з творчими завданнями, не дає дітям скучати, звикати та перестати дивуватися. Завдання знайти різних тварин за контуром розвиває об’ємне мислення. Вміння розрізняти живу та неживу природу поширює кругозір. Малювання по клітинках розвиває акуратність та посидючість, малювання двома руками є нейровправою, успішно поєднуються методи арт терапії та казкотерапії. Постановка мовленевого дихання відбувається на основі прослуханих казок, на розпізнаванні різних звуків. Діти слухають казку про язичок, практикують комплекс для рухливості артикуляційного апарату, виконують вправи на формування правильного дихання. Періодично логопед також проводить обстеження дітей та виявляє результативності занять щодо звуковимови. Можна підсумувати, що цікаві подорожі дітей у світ логопедичних завдань дозволяють їм весело та пізнавально проводити час, розвиваючись, граючи, навчаючись та одночасно вирішуючи всі індивідуальні логопедичні проблеми.
Зустрічі на тему “Твоя сила” стали важливою частиною занять з психологом Галиною – вправи на тренування пам'яті дітей за допомогою асоціацій та сенсорної інтеграції.В смутку чи втомі, тривозі чи самотності, прикростях чи невдачах – коли здається, що навколо “темрява” – саме вона підтримує тебе, твою стійкість, рішучість та сміливість долати труднощі”, – наголошує психолог та запрошує на свої дивовижні подорожі для знайомства кожної дитини з самою собою.
На заняттях діти покращували моторні та когнітивні функції, розвивали дрібну та загальну моторику, розвивали уяву, поповнювали словниковий запас та навіть використовували бабусині ковдри як психологічний інструмент. Після кожного заняття батьки обговорюють з психологом подальші дії та отримують індивідуальні рекомендації. “Спілкування лікує, тому ми завжди багато говоримо один з одним”, – зазначає Галина.
Поки діти проводять час під доглядом професійних працівників хабу, батьки беруть участь у заняттях з йоги поруч з хабом, аби приділити час для себе і власного заспокоєння. «Ви не повинні бути тим фанатичним йогом, подібним до супер бодібілдерів та супер гімнастів, ви повинні залишати в собі гнучкість для різноманіття особистості, та психоемоційної підтримки» - пише в групі для відвідувачів вчитель з йоги.
Ми дякуємо за співпрацю Дитячому фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, який працює над розширенням програм із порятунку життів дітей і їхніх родин в Україні та Міністерству закордонних справ і міжнародної торгівлі Канади.
Галина Бахматова