Засідання Діалогової групи щодо громадської участі у Тягинській громаді: позитивні результати діагностики

                                   

В січні  2025 року на засіданні Діалогової Групи Тягинської влади та громади  з впровадження механізмів громадської участі обговорили презентацію  результатів діагностики СТАНУ ЗАЛУЧЕННЯ ГРОМАДЯН ДО УХВАЛЕННЯ РІШЕНЬ ТА КОМУНІКАЦІЇ ВЛАДИ З ГРОМАДОЮ. Діагностику громади провели експерти громадської організації Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень (ПЦПСД) за спеціальною авторською методикою.  
Завдання Діалогової групи 
Людмила Баєва, заступник начальника Тягинської сільської військової адміністрації, нагадала головні завдання Діалогової групи: зафіксувати результати діагностики громади, визначити першочергові заходи для підвищення громадської участі в управлінні, сформулювати завдання на короткострокову перспективу для діалогової групи.  
Діагностика громади – контекст 
Дементій Білий, експерт ПЦПСД, презентував діагностику громади, починаючи з контексту її життя та роботи в останні три роки. Об’єднання громад відбулося  прямо перед війною, після деокупації розпочався процес розвитку громадянського суспільства та впровадження механізмів залучення громадян і  нових форм участі. Серед них були виїзні сесії, процеси розробки Статуту громади та Плану Стратегії розвитку до 2027 року, а також різні місцеві культурні ініціативи.
 
Виклики демократії участі 
Експерт позначив даний етап розвитку громади як початковий, коли відбувається зародження практик залучення громадян, початок  створення громадських організацій. Катастрофічний вплив війни н життя громади проявився в зменшенні населення: до війни  в громаді жили 9968 осіб, у травні 2024 року — 1152 особи, а деякі села громади майже повністю обезлюдили. Наразі громада перебуває під щоденними обстрілами, відбувається руйнування житла та інфраструктури з боку агресорів – окупантів. Все це стало серйозними викликами для розвитку громади, але влада і активні громадяни у тісній співпраці поступово долають всі ці  проблеми. 

Основні виклики для залучення громадян очевидні: постійні обстріли унеможливлюють фізичні форми участі; слабкість громадянського суспільства виявляється через низьку активність місцевих громадських організацій, недостатню кількість ініціатив, пасивність окремих груп населення. Інформаційні проблеми в громаді виникають через застарілий сайт громади та відсутність спеціалістів. 

Спроможність влади та суспільства 
Діагностики стану залучення громадян в виявила потужну спроможність влади зробити цей процес визначальним,  вже є комунікаційний тип участі на рівні діалогу між владою та громадою. Найбільший позитив: влада є мотором перетворень в громаді та відкрита до інновацій.

Наразі спроможність громадянського суспільства ще слабо розвинена, місцеві громадські організації майже відсутні або не функціонують. Тому впровадження на практиці механізмів залучення знаходиться ще на початковому рівні, основні форми громадської участі —  це онлайн-консультації та волонтерська діяльність.

Потенціал громади 
Але в Тягинській громаді є і достойний потенціал для зростання: місцева влада активно залучає громадян до діалогу; підтримка міжнародних програм та  можливості залучення інвестицій для відновлення громади, розвиток волонтерських ініціатив через активізацію громадян у волонтерській діяльності в сфері  гуманітарної допомоги. 
Рекомендації 
Експерт розробив Рекомендації для покращення залучення громадян в Тягинській громаді:  
1. Створити Ресурсний центр для підтримки громадських організацій. 
2. Допомога в створенні, реєстрації  та супроводженні  місцевих громадських організацій. 
3. Тренінги для активістів та посадовців за організаційної допомоги міжнародних організацій. 
4. Пошук та підтримка громадських активістів як кадрового потенціалу.  
5. Нормативно-правова база: оновити Статут громади з урахуванням сучасного законодавства.
6. Запровадити регулярні публічні консультації з можливістю внесення та відслідковування пропозицій громадян, підготувати  Річний план публічних консультацій. 
7. Розвиток Консультативно-дорадчих органів. 
8. Розробити комунікаційну стратегію, в майбутньому оновити сайт громади.
9. Після завершення воєнного стану впровадити громадський бюджет.
10. Інтегрувати евакуйованих мешканців через механізми дистанційного залучення. Запровадити регулярні онлайн-опитування

Таким чином, обговорення на засіданні Діалогової групи стану залучення та комунікацій в розрізі потенціалів влади, громадянського суспільства і практичних кількісних та якісних результатів залучення громадян до прийняття рішень стало важливим кроком на шляху розвитку життя громади та покращення демократії участі. 

Статтю  підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках  проєкту ХОО Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень «Допомога громадам Херсонської області у впровадженні механізмів громадської участі заради відновлення». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».

Галина Бахматова