Кочубеївська громада ставить інструменти демократії участі на службу бюджетній прозорості

 

20 грудня 2021 року в житті Кочубеївської територіальної громади відбулася непересічна подія – громадські обговорення проєкту сільського бюджету на 2022 рік.

Формат обговорень проєкту був одним з варіантів підвищення прозорості бюджетного процесу, запропонованих експертами Причорноморського центру політичних і соціальних досліджень громаді. Іншим варіантом були загальногромадські слухання. Громада надала перевагу публічному обговоренню в кожному селі, що дозволяє ознайомити з проєктом, відповісти на питання та вислухати можливі пропозиції від усіх бажаючих, тоді як на слухання в адміністративному центрі жителі інших сіл зазвичай не потрапляють.

Цього разу керівник Фінансового відділу Кочубеївської сільської ради Оксана Зимовець разом з експертами Причорноморського центру приготували презентацію в зрозумілій для економічно непідготовлених громадян формі, і протягом дня провели заходи в трьох селах – Заградівці, Кочубеївці і Новобратському. Слід зазначити, що презентація була підготована з використанням методичних напрацювань Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» до якого входить Причорноморський центр.

Кочубеївські громадяни відомі своєю громадською активністю, і обговорення не обіцяло стати легкою прогулянкою чи формальним відбуттям номеру.  Головною проблемою нового бюджету і головною темою запитань став начебто парадокс: обсяг планованих доходів зростає з 22 до 25 мільйонів гривень, причому переважно за рахунок власних податкових надходжень, а бюджет розвитку, те, чий зміст власне і цікавить передусім  громадян, навпаки, зменшується в порівнянні з попереднім роком понад ніж втричі, з 1,6 мільйонів до 500 тисяч. Більш того, заходи по цим крихтам ще не розписані, і тим, хто вносив раніше пропозиції, не зрозуміло, чи вони врешті потраплять до бюджету, чи ні.  Ведучі докладно і неквапливо пояснювали, як зросли заробітні плати з нарахуваннями в бюджетній сфері, і головне, як дорожчали енергоносії – одні втричі, інші вдесятеро. Саме удорожчання останніх   стало тим «чорним лебедем», який перевищив 1,2 мільйони грн, і «з’їв» усе додаткове зростання  доходів бюджету, яке не потрібно було витратити на так само збільшені зарплати, а разом з ними знищив також 2/3 коштів, які мали б йти на розвиток.

Є в перевитратах на споживання (яке в просторіччі називають «проїданням») і певна провина самих жителів. Якщо в більшості громад Херсонщини коштів від Національної служби здоров’я вистачає на зарплати медичним працівникам амбулаторій, то значна частина кочубеївців по укладали декларації з лікарями в сусідніх громадах, а то й у сусідній Дніпропетровській області. Причини різні, коли логістичні, коли особисті. А в підсумку громада змушена з власного бюджету утримувати не лише медикаменти і комунальні послуги, але й давати власній медицині півмільйона гривень на зарплату з нарахуваннями.  

Однак не все так безнадійно. Пропозиції громадян, а це ремонти державних доріг, придбання сміттєвих контейнерів, відновлення освітлення там, де воно ще не відновлене, не відкинуто, а відкладено. Вже в січні бюджет розвитку збільшиться на поки невідому суму за рахунок перехідних залишків невикористаних в 2021 році. Також невідомо, які саме проєкти громади можуть бути підтримані Державним фондом регіонального розвитку. А оскільки цей фонд вимагає від громад співфінансування, саме на нього наразі і спрямовано без розподілу залишки бюджету розвитку.

В підсумку учасники залишались якщо не задоволеними, то докладно проінформованими, з реалістичними очікуваннями та обґрунтованими сподіваннями. Сам процес виїзного обговорення триватиме ще 2 дні, після чого проєкт бюджету буде винесено на затвердження сесією. 

Контакти ГО «Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень»:  

Херсон, Придніпровський узвіз, 1 оф. 8, тел. +38 0552 34442, факс +38 0552 34442 

За постійними оновленнями роботи організації можна слідкувати за посиланням:

На веб-платформі www.pcpsd.org.ua

В соціальній мережі www.facebook.com/pcpsd.org.ua

 

Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в межах грантового компоненту проєкту EU4USociety .

Матеріал відображає позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження» та Європейського Союзу».