13 серпня об 11-00 в приміщенні Прес-клубу газети «Новий день»
(вул. Декабристів, 26) відбулася прес-конференція з теми «Моніторинг корупції в сфері освіти м.Херсона. Результати та висновки».
(вул. Декабристів, 26) відбулася прес-конференція з теми «Моніторинг корупції в сфері освіти м.Херсона. Результати та висновки».
Протягом півроку громадська організація «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень» разом з партнерами здійснювали проект «Громадські ініціативи для зменшення корупції у сфері освіти міста Херсон», в рамках якогобув проведений моніторинг ефективності та прозорості використання бюджетних коштів в сфері освіти міста.
Моніторинг складався з виконання наступних завдань:
• Аналіз фінансових документів управління освіти Херсонської міськради (звіти, плани закупівель);
• Медіамоніторинг 4-х херсонських газет: «Херсонський Вісник», «Гривна», «Вгору» і «Новий День». Предметом моніторингу була інформація про проблеми, що виникали при використанні бюджетних коштів;
• "Польові дослідження" – моніторингові виїзди в школи та дитячі садки , під час яких експерти особисто побачили закуплене у вересні минулого року обладнання.
Під час моніторингу експертами були виявлені наступні критичні місця:
1. Закупівля обладнання, оздоблювальних матеріалів та ремонтних робіт відбувається вручну, без тендерних процедур та з завищенням цін від 10 до 100%.
2. Інформація про фінансову діяльність управління освіти є доволі закритою, навіть отримавши через інформаційний запит фінансові документи управління експерти зіткнулись в них з приховуванням назв, марок та інших характеристик придбаного обладнання.
3. Закупівля продуктів харчування відбувається з дотриманням тендерних процедур, проте перевага надається критерію якості, що фактично неможливо перевірити постфактум, тоді як ціни закупівель завищено до 110%
4. Отримання допомоги від батьківських комітетів не оформлюється централізованою бухгалтерією документально, через що можливе шахрайство – оплата третім особам фактично виконаних коштом батьків робіт чи закуплених товарів.
Під час прес-конференції Керівник Причорноморського центру Олександр Мошнягул та експерт Володимир Молчанов (економіст за освітою) презентували пропозиції, розроблені, виходячи з виявлених проблем:
1. Зробити діяльність управління освіти в питаннях фінансування учбових закладів максимально відкритою, зобов’язати управління оперативно розміщувати на своєму сайті всю інформацію про заплановані та фактичні витрати із максимальним розшифруванням в розрізі закладів та видів витрат. Це буде сприяти інформуванню батьків, батьківських комітетів, сприятиме більш ефективному контролю з боку громадських організацій та органів самоорганізації населення на території яких розташовані учбові заклади.
2. Слід усі закупівлі управління освіти Херсонської міськради піддати процедурі відкритих торгів, а самі відкриті торги зробити прозорими для громади, і такими, щоби політичну відповідальність за можливі порушення їх букви і духу ніс передусім обраний громадою міський голова . Ми розробили конкретні і досить складні рекомендації, прийняття яких дозволить як застосовувати конкурентну процедуру для абсолютної більшості закупівель, так і відсуне від впливу на процес корумповані структури, примусить керівництво Управління освіти та інших одержувачів бюджетних коштів, діяти за новими правилами попри ймовірне небажання.
3. "Монетизувати" дитяче харчування в школах. Зараз організацію харчування здійснюють органи місцевого самоврядування як за рахунок державного бюджету (субвенції для пільгових категорій), так і з місцевого на розсуд міської ради та на власні доходи. При цьому одержувачем субвенції є саме управління освіти, що не дозволяє здійснити найпростішу дію – монетизувати пільгу, видаючи харчові компенсації в установах соціального захисту.
Тому експерти пропонують менш ефективний захід – монетизувати пільгу й організувати видачу коштів пільговим категоріям на банківські картки силами управління освіти. Усі процедури закупівель управлінням продуктів та послуг із організації харчування стають зайвими, а в разі обмеження пільги передбаченими Законом категоріями понад 30 мільйонів коштів міського бюджету – економляться. Подвійне фінансування їдалень учнями середніх і старших класів на комерційній основі та бюджетне за учнів молодшої школи зникне, ставши повністю комерційним. Зникне також потреба у закупівлях кухонного обладнання, цільове використання якого перевірити практично неможливо.
4. Для того щоб уникнути шахрайства з подвійним фінансуванням як за рахунок батьків, так і бюджету, одних і тих самих робіт та надане Управлінню батьківськими комітетами без оформлення майно, слід надалі заборонити Управлінню прийняття незадокументованої допомоги, або задокументованої без зазначення надавача, а батьківським комітетам рекомендувати сформувати благодійні фонди в статусі юридичних осіб.
5. Внести зміни до діючого Положення про Управління освіти, які передбачають: детальний опис річного плану управління освіти; створення Комітету з конкурсних торгів з урахуванням наших пропозицій; фінансову допомогу – тільки від благодійних фондів. Аналогічним чином пропонуємо відкоригувати решту положень.
6. Окрім висновків моніторингу і пропозицій до органу місцевого самоврядування, ми розробили законопроект «Про запобігання конфлікту інтересів», яким передбачено заборону суміщення керівних посад в установах-розпорядниках і одержувачах коштів місцевих бюджетів із представницьким мандатом у відповідних радах, що приймають цей місцевий бюджет, і пропонуємо доповнити його змінами до низки інших законів.