текст з бібліотечки активіста
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (скорочено — Європейська Конвенція з прав людини (ЄКПЛ)) прийнята відповідно до Загальної декларації прав людини з метою додержання країнами-підписантами (учасниками Ради Європи) та забезпечення на своїй території прав та основоположних свобод людини. Конвенція була відкрита для підписання 4 листопада 1950 року, набула чинності 3 вересня 1953.
Вона запровадила судовий механізм захисту визнаних міжнародним правом загальних стандартів політичних, економічних, соціальних і культурних прав та свобод людини в країнах-членах Ради Європи.
Витрати на роботу суду фінансуються з внесків країн-членів Ради Європи. Звернутися до Європейського суду з прав людини можна тоді, коли вичерпані всі засоби національного правового захисту прав людини.
Україна, ставши 9 листопада 1995 членом Ради Європи, взяла на себе зобов'язання дотримуватися положень названої конвенції.
Конвенція набула чинності для України 11 вересня 1997 року. МЗС України затвердило офіційний переклад 27 січня 2006 року. 23 квітня 1998 Кабінет міністрів України ухвалив постанову «Про уповноваженого у справах дотримання конвенції 1950 р. „Про захист прав і основних свобод людини“».
В листопаді 1998 року Європейський суд з прав людини та Європейська комісія з прав людини були об'єднані в новий постійно діючий орган — Європейський суд. До його складу увійшов представник України, який бере участь у засіданнях вищої палати суду при розгляді справ за позовами українських громадян.Історія ухвалення Конвенції
У 1949 році була заснована Рада Європи — міжнародна регіональна організація європейських держав, які проголосили своєю метою розширення демократії, зближення усіх народів Європи, захист прав людини, співробітництво з основних питань права, культури, освіти, інформації, охорони навколишнього середовища.
Від самого початку діяльності Ради Європи принцип поваги прав людини став одним з наріжних каменів цієї організації.Тому найголовнішим документом стала Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод. она стала фундаментом усього комплексу міжнародно-правового регулювання в галузі прав людини, її законних інтересів та потреб, відправною точкою на шляху цивілізованих європейських держав до втілення в життя загальнолюдських цінностей.
Від самого початку діяльності Ради Європи принцип поваги прав людини став одним з наріжних каменів цієї організації.Тому найголовнішим документом стала Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод. она стала фундаментом усього комплексу міжнародно-правового регулювання в галузі прав людини, її законних інтересів та потреб, відправною точкою на шляху цивілізованих європейських держав до втілення в життя загальнолюдських цінностей.
Конвецію підписали уряди десяти держав — членів Ради Європи в Римі 4 листопада 1950 року англійською і французькою мовами.
Документ набув чиності 3 вересня 1953 року після її ратифікації країнами-підписантами та здачі на зберігання десяти ратифікаційних грамот. Після набрання документом чинності були створені два незалежних органи: Європейська комісія з прав людини (1954) та Європейський суд з прав людини (1959). Вони повинні були слідкувати за дотриманням прав людини, що гарантувались Конвенцією.
Під час Віденського саміту у 1993 році було ухвалено рішення про створення нового Європейського суду з прав людини, який замінить колишню двоступеневу систему. Новий Суд, що був створений у Страсбурзі як орган Ради Європи, почав свою роботу 1 листопада 1998 року.
Структура Конвенції
Конвенція складається з 3 розділів: Права і свободи (ст. 2-18), Європейський суд з прав людини (ст. 19-51), Інші положення (ст. 52-59). В неї входить 59 статей.
Перерахуємо статті першого розділу, тобто ті права та свободи людини, які знаходяться під захистом Конвенції.
Стаття 1. Зобов'язання поважати права людини
Розділ І. Права і свободи
Стаття 2. Право на життя
Стаття 3. Заборона катування
Стаття 4. Заборона рабства і примусової праці
Стаття 5. Право на свободу та особисту недоторканність
Стаття 6. Право на справедливий суд
Стаття 7. Ніякого покарання без закону
Стаття 8. Право на повагу до приватного і сімейного життя
Стаття 9. Свобода думки, совісті і релігії
Стаття 10. Свобода вираження поглядів
Стаття 11. Свобода зібрань та об'єднання
Стаття 12. Право на шлюб
Стаття 13. Право на ефективний засіб юридичного захисту
Стаття 14. Заборона дискримінації
Стаття 15. Відступ від зобов'язань під час надзвичайної ситуації
Стаття 16. Обмеження політичної діяльності іноземців
Стаття 17. Заборона зловживання правами
Стаття 18. Межі застосування обмежень прав
Конвенція забороняє
Катування і нелюдське, або таке, що принижує гідність, поводження чи покарання.
Смертну кару.
Рабство і примусову працю.
Дискримінацію у здійсненні прав і свобод, які викладені у Конвенції.
Вислання особи з території держави, громадянином якої вона є, або
позбавлення особи права в'їзду на територію держави, громадянином якої
вона є.
Покарання без закону.
Протоколи
Протягом часу існування Ради Європи до Конвенції складалися Протоколи, які розвивали та доповнювали саму Конвенцію.
Так, додаткові протоколи № № 4, 6, 7 і 13 до Європейської конвенції про
захист прав людини та основоположних свобод мають статус самостійних
міжнародних документів, що доповнюють текст ЄКПЛ, але не інкорпоровані
до її тексту.
Не всі країни, члени Ради Європи ратифікували всі Протоколи
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод складається з таких протоколів:
Перший протокол від 20.03.52, Протокол N 2 від 06.05.63. Про надання Європейському суду з прав людини повноважень робити консультативні висновки, Протокол N 4 від 16.09.63. До Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який гарантує деякі права і свободи, не передбачені в Конвенції та у Першому протоколі до неї, Протокол N 6 від 28.04.83. До Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який стосується скасування смертної кари, Протокол N 7 від 22.11.84, Протокол N 9 від 06.11.90, Протокол N 10 від 25.03.92, Протокол N 11 від 11.05.94. Який передбачає перебудову контрольного механізму створеного Конвенцією про захист прав і основних свобод людини, Протокол N 12 від 04.11.2000, Протокол N 13 від 03.05.2002. Стосується скасування смертної кари за всіх обставин, Протокол N 14 від 13.05.2004. Змінює контрольну систему Конвенції, Протокол N 14-bis від 27.05.2009.
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод складається з таких протоколів:
Перший протокол від 20.03.52, Протокол N 2 від 06.05.63. Про надання Європейському суду з прав людини повноважень робити консультативні висновки, Протокол N 4 від 16.09.63. До Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який гарантує деякі права і свободи, не передбачені в Конвенції та у Першому протоколі до неї, Протокол N 6 від 28.04.83. До Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який стосується скасування смертної кари, Протокол N 7 від 22.11.84, Протокол N 9 від 06.11.90, Протокол N 10 від 25.03.92, Протокол N 11 від 11.05.94. Який передбачає перебудову контрольного механізму створеного Конвенцією про захист прав і основних свобод людини, Протокол N 12 від 04.11.2000, Протокол N 13 від 03.05.2002. Стосується скасування смертної кари за всіх обставин, Протокол N 14 від 13.05.2004. Змінює контрольну систему Конвенції, Протокол N 14-bis від 27.05.2009.
Україна, права людини та Рада Європи
Україна ратифікувала Конвенцію 17 липня 1997 року (текст ратифіковано із заявами та застереженнями) і для нашої держави вона набула чинності 11 вересня того ж року. Тим самим Україна взяла зобов'язання привести своє законодавство до міжнародних стандартів, закріплених в Конвенції. Зокрема, цим має займатися Уповноважений Верховної Ради України з прав людини. У 1999 році Парламентська асамблея Ради Європи порушила питання про можливе припинення членства України в РЄ через те, що країна не поспішала змінювати своє законодавство у сфері прав людини відповідно до прийнятих нею міжнародних пактів. У жовтні того ж року для вивчення ситуації в Україну приїхали представники РЄ, за результатами їхніх висновків застосування санкцій було відкладено.
Загальна кількість конвенцій, угод, кодексів, протоколів РЄ, що стосуються прав і свобод людини, становить 173 документи. Станом на грудень 2011 р. Україна приєдналася лише до 32 з них та підписала ще 10.
Загальна кількість конвенцій, угод, кодексів, протоколів РЄ, що стосуються прав і свобод людини, становить 173 документи. Станом на грудень 2011 р. Україна приєдналася лише до 32 з них та підписала ще 10.
З групи дванадцяти конвенцій про захист прав людини Україна приєдналась лише до 9; з групи п'яти конвенцій щодо запобігання нелюдському чи такому, що принижує людську гідність, поводженню або покаранню — до 2; з групи конвенцій Європейської соціальної хартії — до жодної з п'яти (підписані — дві); з групи конвенцій з соціальних питань — до жодної з 15-ти; з групи конвенцій щодо охорони здоров'я — до жодної з 18-ти; з групи конвенцій з питань освіти, культури і спорту — до однієї з 14-ти (підписана 1); з групи конвенцій з кримінального права - до 9 з 22-х (підписана 1), з групи конвенцій з загального права та захисту інформації — до двох з 8; з групи конвенцій з біоетики — до жодної з двох.
КОНВЕНЦІЯ
про захист прав людини і основоположних свобод
(Зі змінами та доповненнями, внесеними
Протоколом № 11 від 11 травня 1994 року, Протоколом № 14 від 13 травня 2004 року) |
{Додатково див. Інформацію до Конвенції та протоколів:
Перший протокол від 20.03.52
Протокол № 2 від 06.05.63
Протокол № 4 від 16.09.63
Протокол № 6 від 28.04.83
Протокол № 7 від 22.11.84
Протокол № 9 від 06.11.90
Протокол № 10 від 25.03.92
Протокол № 11 від 11.05.94
Протокол № 12 від 04.11.2000
Протокол № 13 від 03.05.2002
Протокол № 14 від 13.05.2004
Протокол № 14-bis від 27.05.2009}
Перший протокол від 20.03.52
Протокол № 2 від 06.05.63
Протокол № 4 від 16.09.63
Протокол № 6 від 28.04.83
Протокол № 7 від 22.11.84
Протокол № 9 від 06.11.90
Протокол № 10 від 25.03.92
Протокол № 11 від 11.05.94
Протокол № 12 від 04.11.2000
Протокол № 13 від 03.05.2002
Протокол № 14 від 13.05.2004
Протокол № 14-bis від 27.05.2009}
{Конвенцію ратифіковано Законом № 475/97-ВР від 17.07.97}
Дата підписання:
|
04.11.1950
|
Дата ратифікації Україною:
|
17.07.1997
|
Дата набрання чинності для України:
|
11.09.1997
|
Уряди держав – членів Ради Європи, які підписали цю Конвенцію,
беручи до уваги Загальну декларацію прав людини, проголошену Генеральною Асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 10 грудня 1948 року,
беручи до уваги те, що ця Декларація має на меті забезпечити загальне та ефективне визнання і додержання проголошених у ній прав,
беручи до уваги те, що метою Ради Європи є досягнення тіснішого єднання
між її членами і що одним із засобів досягнення цієї мети є забезпечення
і розвиток прав людини та основоположних свобод,
знову підтверджуючи свою глибоку віру в ті основоположні свободи, які
становлять підвалини справедливості та миру в усьому світі і які
найкращим чином забезпечуються, з одного боку, завдяки дієвій політичній
демократії, а з іншого боку, завдяки спільному розумінню і додержанню
прав людини, від яких вони залежать,
сповнені рішучості, як уряди європейських держав, що є однодумцями і
мають спільну спадщину політичних традицій, ідеалів, свободи і
верховенства права, зробити перші кроки для забезпечення колективного
гарантування певних прав, проголошених у Загальній декларації, домовилися про таке:
Стаття 1 Зобов'язання поважати права людини
Високі Договірні Сторони гарантують кожному, хто перебуває під їхньою
юрисдикцією, права і свободи, визначені в розділі I цієї Конвенції.
Розділ I Права і свободи
1. Право кожного на життя охороняється законом. Нікого не може бути
умисно позбавлено життя інакше ніж на виконання смертного вироку суду,
винесеного після визнання його винним у вчиненні злочину, за який закон
передбачає таке покарання.
2. Позбавлення життя не розглядається як таке, що вчинене на порушення
цієї статті, якщо воно є наслідком виключно необхідного застосування
сили:
b) для здійснення законного арешту або для запобігання втечі особи, яку законно тримають під вартою;
Стаття 3 Заборона катування
Нікого не може бути піддано катуванню або нелюдському чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню.
Стаття 4 Заборона рабства і примусової праці
a) на будь-яку роботу, виконання якої зазвичай вимагається під час
призначеного згідно з положеннями статті 5 цієї Конвенції тримання в
умовах позбавлення свободи або під час умовного звільнення;
b) на будь-яку службу військового характеру або - у випадку, коли особа
відмовляється від неї з мотивів особистих переконань у країнах, де така
відмова визнається, - службу, яка вимагається замість обов'язкової
військової служби;
c) на будь-яку службу, що вимагається у випадку надзвичайної ситуації
або стихійного лиха, яке загрожує життю чи благополуччю суспільства;
Стаття 5
Право на свободу та особисту недоторканність
Право на свободу та особисту недоторканність
1. Кожен має право на свободу та особисту недоторканність. Нікого не
може бути позбавлено свободи, крім таких випадків і відповідно до
процедури, встановленої законом:
b) законний арешт або затримання особи за невиконання законного припису
суду або для забезпечення виконання будь-якого обов'язку, встановленого
законом;
c) законний арешт або затримання особи, здійснене з метою допровадження
її до компетентного судового органу за наявності обґрунтованої підозри у
вчиненні нею правопорушення або якщо обґрунтовано вважається необхідним
запобігти вчиненню нею правопорушення чи її втечі після його вчинення;
d) затримання неповнолітнього на підставі законного рішення з метою
застосування наглядових заходів виховного характеру або законне
затримання неповнолітнього з метою допровадження його до компетентного
органу;
e) законне затримання осіб для запобігання поширенню інфекційних
захворювань, законне затримання психічнохворих, алкоголіків або
наркоманів чи бродяг;
f) законний арешт або затримання особи з метою запобігання її
недозволеному в'їзду в країну чи особи, щодо якої провадиться процедура
депортації або екстрадиції.
2. Кожен, кого заарештовано, має бути негайно поінформований зрозумілою
для нього мовою про підстави його арешту і про будь-яке обвинувачення,
висунуте проти нього.
3. Кожен, кого заарештовано або затримано згідно з положеннями підпункту
"c" пункту 1 цієї статті, має негайно постати перед суддею чи іншою
посадовою особою, якій закон надає право здійснювати судову владу, і
йому має бути забезпечено розгляд справи судом упродовж розумного строку
або звільнення під час провадження. Таке звільнення може бути
обумовлене гарантіями з'явитися на судове засідання.
4. Кожен, кого позбавлено свободи внаслідок арешту або тримання під
вартою, має право ініціювати провадження, в ході якого суд без
зволікання встановлює законність затримання і приймає рішення про
звільнення, якщо затримання є незаконним.
5. Кожен, хто є потерпілим від арешту або затримання, здійсненого
всупереч положенням цієї статті, має забезпечене правовою санкцією право
на відшкодування.
Стаття 6
Право на справедливий суд
Право на справедливий суд
1. Кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи
упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим
законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного
характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти
нього кримінального обвинувачення. Судове рішення проголошується
публічно, але преса і публіка можуть бути не допущені в зал засідань
протягом усього судового розгляду або його частини в інтересах моралі,
громадського порядку чи національної безпеки в демократичному
суспільстві, якщо того вимагають інтереси неповнолітніх або захист
приватного життя сторін, або - тією мірою, що визнана судом суворо
необхідною, - коли за особливих обставин публічність розгляду може
зашкодити інтересам правосуддя.
2. Кожен, кого обвинувачено у вчиненні кримінального правопорушення,
вважається невинуватим доти, доки його вину не буде доведено в законному
порядку.
a) бути негайно і детально поінформованим зрозумілою для нього мовою про
характер і причини обвинувачення, висунутого проти нього;
c) захищати себе особисто чи використовувати юридичну допомогу
захисника, вибраного на власний розсуд, або - за браком достатніх коштів
для оплати юридичної допомоги захисника - одержувати таку допомогу
безоплатно, коли цього вимагають інтереси правосуддя;
d) допитувати свідків обвинувачення або вимагати, щоб їх допитали, а
також вимагати виклику й допиту свідків захисту на тих самих умовах, що й
свідків обвинувачення;
e) якщо він не розуміє мови, яка використовується в суді, або не розмовляє нею, - одержувати безоплатну допомогу перекладача.
Стаття 7
Ніякого покарання без закону
Ніякого покарання без закону
1. Нікого не може бути визнано винним у вчиненні будь-якого
кримінального правопорушення на підставі будь-якої дії чи бездіяльності,
яка на час її вчинення не становила кримінального правопорушення згідно
з національним законом або міжнародним правом. Також не може бути
призначене суворіше покарання ніж те, що підлягало застосуванню на час
вчинення кримінального правопорушення.
2. Ця стаття не є перешкодою для судового розгляду, а також для
покарання будь-якої особи за будь-яку дію чи бездіяльність, яка на час
її вчинення становила кримінальне правопорушення відповідно до загальних
принципів права, визнаних цивілізованими націями.
Стаття 8
Право на повагу до приватного і сімейного життя
Право на повагу до приватного і сімейного життя
1. Кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції.
2. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права,
за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є
необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та
громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання
заворушенням чи злочинам, для захисту здоров’я чи моралі або для захисту
прав і свобод інших осіб.
Стаття 9
Свобода думки, совісті і релігії
Свобода думки, совісті і релігії
1. Кожен має право на свободу думки, совісті та релігії; це право
включає свободу змінювати свою релігію або переконання, а також свободу
сповідувати свою релігію або переконання під час богослужіння, навчання,
виконання та дотримання релігійної практики і ритуальних обрядів як
одноособово, так і спільно з іншими, як прилюдно, так і приватно.
2. Свобода сповідувати свою релігію або переконання підлягає лише таким
обмеженням, що встановлені законом і є необхідними в демократичному
суспільстві в інтересах громадської безпеки, для охорони публічного
порядку, здоров’я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Стаття 10
Свобода вираження поглядів
Свобода вираження поглядів
1. Кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає
свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію
та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів.
Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності
радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
2. Здійснення цих свобод, оскільки воно пов'язане з обов'язками і
відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням
або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному
суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності
або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для
охорони здоров'я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб,
для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для
підтримання авторитету і безсторонності суду.
Стаття 11
Свобода зібрань та об'єднання
Свобода зібрань та об'єднання
1. Кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об'єднання з
іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них
для захисту своїх інтересів.
2. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих,
що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в
інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання
заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я чи моралі або для захисту
прав і свобод інших осіб. Ця стаття не перешкоджає запровадженню
законних обмежень на здійснення цих прав особами, що входять до складу
збройних сил, поліції чи адміністративних органів держави.
Стаття 12
Право на шлюб
Право на шлюб
Чоловік і жінка, що досягли шлюбного віку, мають право на шлюб і
створення сім'ї згідно з національними законами, які регулюють
здійснення цього права.
Стаття 13
Право на ефективний засіб юридичного захисту
Право на ефективний засіб юридичного захисту
Кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має
право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі,
навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої
офіційні повноваження.
Стаття 14
Заборона дискримінації
Заборона дискримінації
Користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути
забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси,
кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань,
національного чи соціального походження, належності до національних
меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.
Стаття 15
Відступ від зобов'язань під час надзвичайної ситуації
Відступ від зобов'язань під час надзвичайної ситуації
1. Під час війни або іншої суспільної небезпеки, яка загрожує життю
нації, будь-яка Висока Договірна Сторона може вживати заходів, що
відступають від її зобов'язань за цією Конвенцією, виключно в тих межах,
яких вимагає гострота становища, і за умови, що такі заходи не
суперечать іншим її зобов'язанням згідно з міжнародним правом.
2. Наведене вище положення не може бути підставою для відступу від статті 2, крім випадків смерті внаслідок правомірних воєнних дій, і від статей 3, 4 (пункт 1) і 7.
3. Будь-яка Висока Договірна Сторона, використовуючи це право на відступ
від своїх зобов'язань, у повному обсязі інформує Генерального секретаря
Ради Європи про вжиті нею заходи і причини їх вжиття. Вона також
повинна повідомити Генерального секретаря Ради Європи про час, коли такі
заходи перестали застосовуватися, а положення Конвенції знову
застосовуються повною мірою.
Стаття 16
Обмеження політичної діяльності іноземців
Обмеження політичної діяльності іноземців
Жодне з положень статей 10, 11 і 14
не може розглядатись як таке, що забороняє Високим Договірним Сторонам
встановлювати обмеження на політичну діяльність іноземців.
Стаття 17
Заборона зловживання правами
Заборона зловживання правами
Жодне з положень цієї Конвенції не може тлумачитись як таке, що надає
будь-якій державі, групі чи особі право займатися будь-якою діяльністю
або вчиняти будь-яку дію, спрямовану на скасування будь-яких прав і
свобод, визнаних цією Конвенцією, або на їх обмеження в більшому обсязі,
ніж це передбачено в Конвенції.
Стаття 18
Межі застосування обмежень прав
Межі застосування обмежень прав
Обмеження, дозволені згідно з цією Конвенцією щодо зазначених прав і
свобод, не застосовуються для інших цілей ніж ті, для яких вони
встановлені.
Розділ II
Європейський суд з прав людини
Європейський суд з прав людини
Для забезпечення дотримання Високими Договірними Сторонами їхніх
зобов'язань за Конвенцією та протоколами до неї створюється Європейський
суд з прав людини, який далі називається "Суд". Він функціонує на
постійній основі.
Стаття 20
Кількість суддів
Кількість суддів
Стаття 21
Посадові критерії
Посадові критерії
1. Судді повинні мати високі моральні якості, а також мати кваліфікацію,
необхідну для призначення на високу суддівську посаду, чи бути юристами
з визнаним рівнем компетентності.
3. Упродовж строку своїх повноважень судді не можуть займатися жодною
діяльністю, що є не сумісною з їхньою незалежністю, безсторонністю або з
вимогами щодо виконання посадових обов'язків на постійній основі; усі
питання, що виникають внаслідок застосування цього пункту, вирішуються
Судом.
Стаття 22
Вибори суддів
Вибори суддів
Судді обираються Парламентською Асамблеєю від кожної Високої Договірної
Сторони більшістю поданих голосів за списком з трьох кандидатів,
запропонованих відповідною Високою Договірною Стороною.
Стаття 23
Строк повноважень і звільнення з посади
Строк повноважень і звільнення з посади
3. Судді обіймають посаду доти, доки їх не замінять. Проте вони продовжують вести ті справи, які вже є в їхньому провадженні.
4. Жодний суддя не може бути звільнений з посади, якщо тільки інші судді
більшістю у дві третини голосів не ухвалять рішення про його
невідповідність установленим вимогам.
Стаття 24
Канцелярія і доповідачі
Канцелярія і доповідачі
1. Суд має канцелярію, функції та організація якої визначені РеґламентомСуду.
2. Коли Суд засідає у складі одного судді, Суду надають допомогу
доповідачі, які діють під керівництвом Голови Суду. Вони входять до
складу канцелярії Суду.
Стаття 25
Пленарні засідання Суду
Пленарні засідання Суду
a) обирає Голову Суду та одного чи двох заступників Голови Суду строком на три роки; вони можуть бути переобрані;
d) приймає Реґламент Суду;
Стаття 26
Одноособовий склад Суду, комітети, палати та Велика палата
Одноособовий склад Суду, комітети, палати та Велика палата
1. Для розгляду переданих йому справ Суд засідає у складі одного судді,
комітетами у складі трьох суддів, палатами у складі семи суддів і
Великою палатою у складі сімнадцяти суддів. Палати Суду створюють
комітети на встановлений строк.
2. За клопотанням пленарного засідання Суду Комітет Міністрів може,
одностайним рішенням і на встановлений строк, зменшити кількість суддів у
палатах до п'яти.
3. Коли суддя засідає одноособово, він не розглядає жодної заяви проти
Високої Договірної Сторони, від якої цього суддю було обрано.
4. Суддя, обраний від Високої Договірної Сторони, яка є стороною у справі, є ex officio
членом палати або Великої палати. У разі відсутності такого судді або
якщо він не може брати участь у засіданнях, Голова Суду вибирає зі
списку, поданого заздалегідь цією Стороною, особу, яка засідає як суддя.
5. До складу Великої палати входять також Голова Суду, заступники
Голови, голови палат та інші судді, яких визначено відповідно до Реґламенту Суду. Якщо справа передається до Великої палати згідно зі статтею 43,
у Великій палаті не може засідати жодний суддя з палати, яка
постановила рішення у справі, за винятком голови палати і судді, який
засідав від заінтересованої Високої Договірної Сторони.
Стаття 27
Компетенція суддів, які засідають одноособово
Компетенція суддів, які засідають одноособово
1. Суддя, який засідає одноособово, може оголосити неприйнятною або вилучити з реєстру справ заяву, подану згідно зі статтею 34, якщо таке рішення може бути прийняте без додаткового вивчення.
3. Якщо суддя, який засідає одноособово, не оголошує заяву неприйнятною
або не вилучає її з реєстру справ, то цей суддя передає її до комітету
або палати для подальшого розгляду.
Стаття 28
Компетенція комітетів
Компетенція комітетів
1. Стосовно заяви, поданої згідно зі статтею 34, комітет може одностайним голосуванням:
a) оголосити її неприйнятною або вилучити її з реєстру справ, якщо таке рішення може бути прийняте без додаткового вивчення; або
b) оголосити її прийнятною і одночасно постановити рішення по суті, якщо
покладене в основу справи питання щодо тлумачення або застосування
Конвенції чи протоколів до неї є предметом усталеної практики Суду.
3. Якщо суддя, обраний від Високої Договірної Сторони, яка є стороною у
справі, не є членом комітету, комітет може на будь-якій стадії
провадження запросити цього суддю зайняти місце одного з членів
комітету, беручи до уваги всі відповідні чинники, у тому числі те, чи
заперечувала ця Сторона проти застосування процедури, передбаченої
підпунктом "b" пункту 1.
Стаття 29
Рішення палат щодо прийнятності та суті заяв
Рішення палат щодо прийнятності та суті заяв
1. Якщо згідно зі статтею 27 чи статтею 28 не прийнято жодного рішення,
або згідно зі статтею 28 не постановлено жодного рішення по суті, палата
приймає рішення щодо прийнятності та суті індивідуальних заяв, поданих
згідно зі статтею 34. Рішення щодо прийнятності може бути прийняте
окремо.
2. Палата приймає рішення щодо прийнятності та суті міждержавних заяв, поданих згідно зі статтею 33. Рішення щодо прийнятності приймається окремо, якщо Суд за виняткових обставин не вирішить інакше.
Стаття 30
Відмова від розгляду справи на користь Великої палати
Відмова від розгляду справи на користь Великої палати
Якщо справа, яку розглядає палата, порушує істотні питання щодо
тлумачення Конвенції чи протоколів до неї або якщо вирішення питання,
яке вона розглядає, може мати наслідком несумісність із рішенням,
постановленим Судом раніше, палата може в будь-який час до постановлення
свого рішення відмовитися від розгляду справи на користь Великої
палати, якщо жодна зі сторін у справі не заперечує проти цього.
Стаття 31
Повноваження Великої палати
Повноваження Великої палати
a) приймає рішення щодо заяв, поданих згідно зі статтею 33 чи статтею 34, якщо палата відмовляється від розгляду справи згідно зі статтею 30 або якщо справу було передано їй на розгляд згідно зі статтею 43;
b) приймає рішення з питань, поданих Суду Комітетом Міністрів згідно з пунктом 4 статті 46; та
c) розглядає запити про надання консультативних висновків, подані згідно зі статтею 47.
Стаття 32
Юрисдикція Суду
Юрисдикція Суду
1. Юрисдикція Суду поширюється на всі питання тлумачення і застосування
Конвенції та протоколів до неї, подані йому на розгляд відповідно до статей 33, 34, 46 і 47.
Стаття 33
Міждержавні справи
Міждержавні справи
Будь-яка Висока Договірна Сторона може передати на розгляд Суду питання
про будь-яке порушення положень Конвенції та протоколів до неї, яке
допущене, на її думку, іншою Високою Договірною Стороною.
Стаття 34
Індивідуальні заяви
Індивідуальні заяви
Суд може приймати заяви від будь-якої особи, неурядової організації або
групи осіб, які вважають себе потерпілими від допущеного однією з
Високих Договірних Сторін порушення прав, викладених у Конвенції або
протоколах до неї. Високі Договірні Сторони зобов'язуються не
перешкоджати жодним чином ефективному здійсненню цього права.
Стаття 35
Умови прийнятності
Умови прийнятності
1. Суд може брати справу до розгляду лише після того, як було вичерпано
всі національні засоби юридичного захисту, згідно із загальновизнаними
принципами міжнародного права, і впродовж шести місяців від дати
постановлення остаточного рішення на національному рівні.
b) за своєю суттю є ідентичною до заяви, що вже була розглянута Судом чи
була подана на розгляд до іншого міжнародного органу розслідування чи
врегулювання, і якщо вона не містить нових фактів у справі.
3. Суд оголошує неприйнятною будь-яку індивідуальну заяву, подану згідно зі статтею 34, якщо він вважає:
a) що ця заява несумісна з положеннями Конвенції або протоколів до неї,
явно необґрунтована або є зловживанням правом на подання заяви;
b) що заявник не зазнав суттєвої шкоди, якщо тільки повага до прав
людини, гарантованих Конвенцією і протоколами до неї, не вимагає
розгляду заяви по суті, а також за умови, що на цій підставі не може
бути відхилена жодна справа, яку національний суд не розглянув належним
чином.
4. Суд відхиляє будь-яку заяву, яку він вважає неприйнятною згідно з
цією статтею. Він може зробити це на будь-якій стадії провадження у
справі.
Стаття 36
Участь третьої сторони
Участь третьої сторони
1. У всіх справах, які розглядає палата або Велика палата, Висока
Договірна Сторона, громадянин якої є заявником, має право подавати свої
письмові зауваження і брати участь у слуханнях.
2. В інтересах належного здійснення правосуддя Голова Суду може
запропонувати будь-якій Високій Договірній Стороні, яка не є стороною в
судовому розгляді, чи будь-якій заінтересованій особі, яка не є
заявником, подати свої письмові зауваження або взяти участь у слуханнях.
3. У всіх справах, які розглядає палата або Велика палата, Комісар Ради
Європи з прав людини має право подавати свої письмові зауваження і брати
участь у слуханнях.
Стаття 37
Вилучення заяв з реєстру справ
Вилучення заяв з реєстру справ
1. Суд може на будь-якій стадії провадження у справі прийняти рішення
про вилучення заяви з реєстру, якщо обставини дають підстави дійти
висновку:
Проте Суд продовжує розгляд заяви, якщо цього вимагає повага до прав людини, гарантованих Конвенцією та протоколами до неї.
2. Суд може прийняти рішення про поновлення заяви в реєстрі справ, якщо він вважає, що це виправдано обставинами.
Стаття 38
Розгляд справи
Розгляд справи
Суд розглядає справу разом з представниками сторін і, у разі
необхідності, проводить розслідування, для ефективного здійснення якого
заінтересовані Високі Договірні Сторони створюють усі необхідні умови.
Стаття 39
Досягнення дружнього врегулювання
Досягнення дружнього врегулювання
1. На будь-якій стадії провадження Суд може надати себе у розпорядження
заінтересованих сторін для забезпечення дружнього врегулювання спору на
основі поваги до прав людини, як їх визначає Конвенція та протоколи до
неї.
3. У разі досягнення дружнього врегулювання Суд вилучає справу з
реєстру, прийнявши рішення, яке містить лише стислий виклад фактів і
досягнутого вирішення.
4. Це рішення передається Комітетові Міністрів, який здійснює нагляд за
виконанням умов дружнього врегулювання, викладених у рішенні.
Стаття 40
Слухання у відкритому засіданні та доступ до документів
Слухання у відкритому засіданні та доступ до документів
Стаття 41
Справедлива сатисфакція
Справедлива сатисфакція
Якщо Суд визнає факт порушення Конвенції або протоколів до неї і якщо
внутрішнє право відповідної Високої Договірної Сторони передбачає лише
часткове відшкодування, Суд, у разі необхідності, надає потерпілій
стороні справедливу сатисфакцію.
Стаття 42
Рішення палат
Рішення палат
Стаття 43
Передання справи на розгляд Великої палати
Передання справи на розгляд Великої палати
1. Упродовж трьох місяців від дати ухвалення рішення палатою будь-яка
сторона у справі може, у виняткових випадках, звернутися з клопотанням
про передання справи на розгляд Великої палати.
2. Колегія у складі п'яти суддів Великої палати приймає таке клопотання,
якщо справа порушує серйозне питання щодо тлумачення або застосування
Конвенції чи протоколів до неї або важливе питання загального значення.
Стаття 44
Остаточні рішення у справі
Остаточні рішення у справі
a) якщо сторони заявляють, що вони не звертатимуться з клопотанням про передання справи на розгляд Великої палати; або
b) через три місяці від дати постановлення рішення, якщо клопотання про
передання справи на розгляд Великої палати не було заявлено; або
c) якщо колегія Великої палати відхиляє клопотання про передання справи на розгляд Великої палати згідно зі статтею 43.
Стаття 45
Умотивованість рішень у справі та ухвал
Умотивованість рішень у справі та ухвал
1. Рішення у справі, а також ухвали про прийнятність або неприйнятність заяв мають бути вмотивовані.
2. Якщо рішення у справі повністю або частково не виражає одностайної
думки суддів, кожний суддя має право викласти окрему думку.
Стаття 46
Обов'язкова сила рішень та їх виконання
Обов'язкова сила рішень та їх виконання
1. Високі Договірні Сторони зобов'язуються виконувати остаточні рішення Суду в будь-яких справах, у яких вони є сторонами.
2. Остаточне рішення Суду передається Комітетові Міністрів, який здійснює нагляд за його виконанням.
3. Якщо Комітет Міністрів вважає, що нагляд за виконанням остаточного
рішення ускладнений проблемою тлумачення рішення, він може звернутися до
Суду з метою надання відповідного роз’яснення. Рішення про звернення
ухвалюється більшістю у дві третини голосів представників, які мають
право засідати в Комітеті.
4. Якщо Комітет Міністрів вважає, що Висока Договірна Сторона
відмовляється виконувати остаточне рішення у справі, в якій вона є
стороною, він може, після формального повідомлення цієї Сторони і шляхом
ухвалення рішення більшістю у дві третини голосів представників, які
мають право засідати в Комітеті, звернутися до Суду з питанням про
додержання цією Стороною свого зобов'язання згідно з пунктом 1.
5. Якщо Суд встановлює порушення пункту 1, він передає справу Комітетові
Міністрів з метою визначення заходів, яких необхідно вжити. Якщо Суд не
встановлює порушення пункту 1, він передає справу Комітетові Міністрів,
який приймає рішення про закриття розгляду справи.
1. Суд може, на запит Комітету Міністрів, надавати консультативні
висновки з правових питань, які стосуються тлумачення Конвенції та
протоколів до неї.
2. Такі висновки не поширюються на питання, що стосуються змісту чи
обсягу прав і свобод, визначених у розділі I Конвенції та протоколах до
неї, чи на будь-які інші питання, які Суд або Комітет Міністрів може
розглядати внаслідок будь-якого провадження, що може бути порушене
відповідно до Конвенції.
3. Рішення Комітету Міністрів про подання запиту щодо консультативного
висновку Суду ухвалюються більшістю голосів представників, які мають
право засідати в Комітеті.
Стаття 48
Консультативна компетенція Суду
Консультативна компетенція Суду
Суд вирішує, чи належить запит Комітету Міністрів щодо надання
консультативного висновку до його компетенції, визначеної в статті 47.
Стаття 49
Умотивованість консультативних висновків
Умотивованість консультативних висновків
2. Якщо консультативний висновок повністю або частково не виражає
одностайної думки суддів, кожний суддя має право викласти окрему думку.
Стаття 50
Витрати на забезпечення діяльності Суду
Витрати на забезпечення діяльності Суду
Стаття 51
Привілеї та імунітети суддів
Привілеї та імунітети суддів
Судді під час виконання своїх обов'язків користуються привілеями та імунітетами, передбаченими у статті 40 Статуту Ради Європи та угодах, укладених згідно з цією статтею Статуту.
Розділ III
Інші положення
Інші положення
На запит Генерального секретаря Ради Європи будь-яка Висока Договірна
Сторона надає роз'яснення стосовно того, яким чином її національне право
забезпечує ефективне виконання будь-якого з положень цієї Конвенції.
Стаття 53
Гарантія визнаних прав людини
Гарантія визнаних прав людини
Ніщо в цій Конвенції не може тлумачитись як таке, що обмежує чи
уневажнює будь-які права людини та основоположні свободи, які можуть
бути визнані на підставі законів будь-якої Високої Договірної Сторони чи
будь-якою іншою угодою, стороною якої вона є.
Стаття 54
Повноваження Комітету Міністрів
Повноваження Комітету Міністрів
Ніщо в цій Конвенції не стоїть на перешкоді повноваженням Комітету Міністрів, наданим йому Статутом Ради Європи.
Стаття 55
Відмова від інших засобів урегулювання спорів
Відмова від інших засобів урегулювання спорів
Високі Договірні Сторони погоджуються, що без спеціальної домовленості
вони не користуватимуться існуючими між ними чинними договорами,
конвенціями або деклараціями для вирішення - шляхом звернення - спору,
який виникає внаслідок тлумачення або застосування цієї Конвенції,
засобами врегулювання спорів, не передбаченими цією Конвенцією.
Стаття 56
Територіальне застосування
Територіальне застосування
1. Будь-яка держава може при ратифікації чи будь-коли після цього
заявити шляхом повідомлення Генеральному секретареві Ради Європи про те,
що дія цієї Конвенції поширюється, з урахуванням пункту 4 цієї статті,
на всі чи деякі з територій, за міжнародні відносини яких вона є
відповідальною.
2. Дія Конвенції поширюється на територію або території, визначені в
повідомленні, з тридцятого дня після отримання цього повідомлення
Генеральним секретарем Ради Європи.
3. Однак положення цієї Конвенції застосовуються до таких територій з належним урахуванням місцевих вимог.
4. Будь-яка держава, яка зробила заяву відповідно до пункту 1 цієї
статті, може будь-коли після цього оголосити від імені однієї або
кількох територій, яких стосується заява, що вона визнає компетенцію
Суду приймати скарги від окремих осіб, неурядових організацій або груп
осіб згідно зі статтею 34 Конвенції.
Стаття 57
Застереження
Застереження
1. Будь-яка держава може при підписанні цієї Конвенції або депонуванні
своєї ратифікаційної грамоти зробити застереження стосовно будь-якого
окремого положення Конвенції з огляду на те, що будь-який чинний на той
час на її території закон не відповідає цьому положенню. Застереження
загального характеру згідно із цією статтею не дозволяються.
2. Будь-яке застереження, зроблене згідно із цією статтею, має містити стислий виклад відповідного закону.
Стаття 58
Денонсація
Денонсація
1. Висока Договірна Сторона може денонсувати цю Конвенцію тільки зі
спливом п'ятирічного строку від дати, коли вона стала її стороною, і
через шість місяців після подання відповідного повідомлення Генеральному
секретареві Ради Європи, який інформує про це інші Високі Договірні
Сторони.
2. Така денонсація не звільняє заінтересовану Високу Договірну Сторону
від її зобов'язань за цією Конвенцією стосовно будь-якого діяння, яке
могло бути порушенням таких зобов'язань і могло бути здійснене нею до
дати, від якої денонсація набирає чинності.
3. Будь-яка Висока Договірна Сторона, яка перестає бути членом Ради
Європи, перестає бути і стороною цієї Конвенції на тих самих умовах.
4. Відповідно до положень попередніх пунктів, Конвенція може бути
денонсована стосовно будь-якої території, на яку поширювалася її дія
згідно із заявою, зробленою на підставі статті 56.
Стаття 59
Підписання і ратифікація
Підписання і ратифікація
1. Ця Конвенція відкрита для підписання членами Ради Європи. Вона
підлягає ратифікації. Ратифікаційні грамоти передаються на зберігання
Генеральному секретареві Ради Європи.
4. Стосовно будь-якого підписанта цієї Конвенції, що ратифікуватиме її
після набрання нею чинності, Конвенція набирає чинності з дня
депонування його ратифікаційної грамоти.
5. Генеральний секретар Ради Європи повідомляє всіх членів Ради Європи
про набрання Конвенцією чинності, про Високі Договірні Сторони, які
ратифікували її, та про подальше депонування ратифікаційних грамот.
Учинено в Римі 4 листопада 1950 року англійською і французькою мовами,
обидва тексти є однаково автентичними, в одному примірнику, який
зберігається в архіві Ради Європи. Генеральний секретар надсилає
засвідчені копії цієї Конвенції кожному підписантові.
|